marți, 12 octombrie 2010

Legea Educatiei Nationale si santajul UDMR

Guvernul a decis sa-si asume raspunderea pe Legea Educatiei Nationale, in ciuda faptului ca anul trecut Curtea Constitutionala a interzis acest lucru. Ce argumente puternice sa-l fi facut sa recurga inca odata la acest procedeu, riscand sa fie respinsa iarasi? Explicatia pare a fi santajul UDMR.

Iata ce spunea CCR anul trecut, in motivarea deciziei:

„"Asa fiind, Curtea considera ca ocolirea procedurii de examinare si dezbatere a proiectului de lege, atat in cadrul comisiilor de specialitate, cat si in plenul FIECAREI (s.n.) Camere a Parlamentului, potrivit competentelor stabilite de art. 75 din Constitutie si recurgerea la angajarea raspunderii asupra unui proiect de lege nu-si gasesc o motivare in sensul celor aratate."

Dupa cum se vede Curtea nu impune o consultare oarecare, asa cum crede Emil Boc ci trecerea integrala prin Parlament a legii, prin cele doua Camere, cu parcurgerea tuturor etapelor, pana la promulgare.

In aceste conditii, cine se indoieste ca opozitia nu va ataca imediat la CCR Legea Educatiei Nationale iar aceasta o va declara neconstitutionala in temeiul deciziei de anul trecut? Si totul va fi luat de la capat, ca in mitul lui Sisif.

Atunci cum se explica obstinatia Guvernului de a-si asuma Legea, in ciuda deciziei CCR de anul trecut? Teama UDMR de a-si pierde toate sau o parte din prevederile impuse in lege, in favoarea invatamantului pentru minoritati, inclusiv studierea istoriei si geografiei in limba maghiara, in cazul in care actualul guvern ar pica la motiunea de cenzura. Stie foarte bine ca de la PSD nu se poata astepta la o „generozitate” la fel de mare in privinta acestor cerinte ale sale.

Legea Educatiei Nationale ilustreaza cel mai bine indecizia, lipsa de viziune si proiect ale clasei politice. Inceputa si abandonata de cateva ori, in mandatul ministrilor Adomnitei, Andronescu, Funeriu, beneficiind de studii importante realizate de Comisia Miclea, nu reuseste sa iasa cu bine la lumina, intr-o forma care sa avantajeze beneficiarii educatiei, elevi, stdenti, parinti, care si platesc prin taxe si impozite serviciile educationale si de formare profesionala.

Productivitatea economiei si interesul investitorilor straini sunt si ele afectate de slaba calificarea a fortei de munca, mai ales pe segmentul muncitorilor calificati.

Legea a trecut de Camera Deputatilor in viteza, fara dezbateri serioase si se afla in dezbatere la Comisia de resort din Senat. Alcatuita de actualul ministru Funeriu, Legea Educatiei se inspira din documentele comisiei Miclea si este 80% corecta.

Am fost primul care a criticat senatorii Comisiei de Invatamant a Senatului ca au plecat in concediu in iulie si august, lasand de izbeliste acest proiect de importanta nationala. Daca nu plecau, acum proiectul era gata de aprobare in plenul Senatului.

Din primele 105 articole definitivate, referitoare la preuniversitar, reiese ca senatorii din Comisie s-au aplecat cu rabdare asupra tuturor propunerilor, au si audiat sindicate si societatea civila si Legea are sanse sa devina buna in proportie de 95%. Astfel, a fost repusa in drepturi scoala profesionala, in paralel cu studiile liceale, a fost extinsa „finantarea urmeaza elevul” in tot invatamantul obligatoriu, de stat sau privat, s-a decis componenta Consiliilor de Administratie din scoli astfel incat nu profesorii au majoritatea ci beneficiarii, s-a introdus progresul scolar si performanta profesorilor drept criterii de evaluare si salarizare si inca multe altele, importante si decisive pentru progresul sistemului educational.

Impreuna cu ideea adoptarii deciziilor prin consens, munca senatorilor din Comisie mi se pare benefica invatamantului romanesc si intr-o luna ar fi terminat de parcurs intreaga lege. Sigur, domeniul invatamantului superior este mai complicat, prin interesele enorme de bani si afaceri (fabricile de diplome), care tind sa perverteasca prevederile legii.

Graba adoptarii legii nu mai este o scuza pentru asumarea raspunderii, s-a pierdut inceputul de an scolar si majoritatea prevederilor (exceptandu-le pe cele privind managementul), se pot aplica abia din septembrie 2011. Timp suficient de pregatit legislatia secundara, daca legea se promulga inainte de 1 ianuarie 2011.

In concluzie, cei care critica azi santajul la care a fost supus PNL de catre PSD, in 2007-2008, practica acelasi stil de guvernare, cu pretul abandonarii interesului national.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu