joi, 16 septembrie 2010

Finantarea urmeaza elevul si in invatamantul obligatoriu privat

In sfarsit o lege buna pentru invatamant, cu o istorie ciudata. Este de fapt una din multele modificari ale legii invatamantului, aflata inca in vigoare.

Proiectul prevede, pe scurt, ca finantarea acordata de stat “per capita”, pentru educatia fiecarui copil sa-l urmeze pe acesta inclusiv in invatamantul obligatoriu privat (intelegand si clasa pregatitoare obligatorie in invatamantul prescolar), decizia de alegere a unitatii scolare fiind a parintilor.

Proiectul in discutie a fost initiat in 24.02.2010, in plin proces de elaborare a proiectului Legii Educatiei Nationale (LEN), de catre deputatii si senatorii Ardeleanu Sanda-Maria, Hărdău Mihail, Onofrei Orest, Pereş Alexandru, toti de la PD-L, Cristian Adomnitei de la PNL, Dumitrescu Cristian-Sorin si Ecaterina Andronescu de la PSD.

In principiu se stia ca proiectul LEN va cuprinde aceasta prevedere, ea figurand si in strategia Miclea, dar se pare ca initiatorii au vrut sa intre in vigoare din aceasta toamna, soarta LEN fiind incerta inca inainte de a apare proiectul!

Surprinzatoare este aparitia printre initiatori a doi PSD-isti de frunte, stiute fiind optiunile politice ale PSD-ului in favoarea invatamantului de stat.

La Senat, camera decizionala, proiectul a ajuns in 11.05.2010, prin adoptarea tacita in Camera Deputatilor. Si, surpriza, senatorii au aprobat-o acum doua zile cu o majoritate covarsitoare de 86 de voturi, 6 impotriva si 4 abtineri.

Initiatorii motiveaza, in expunerea de motive, ca propunerea lor vine in spijinul aplicarii principiului descentralizarii si asigurarii transferului de fonduri catre unitatile de invatamant pana la inceputul acestui an scolar.

Interesante sunt si avizele date de comisiile sesizate cu acest proiect.

La Camera Deputatilor, Comisia pentru buget, finante si banci a dat un aviz negativ fara vreo motivare, Consiliul Legislativ nu se pronunta asupra oportunitatii solutiei legislative ci face doar observatii de tehnica legislativa.
Consiliul Economic si Social da aviz negativ, cu motivatia ca LEN este oricum in dezbatere urmand sa lamureasca si acest aspect. Comisia juridica, de disciplina si imunitati da de asemenea un aviz negativ, iar Guvernul insusi invoca proiectul LEN, considerand ca nu este nevoie de alta initiativa.

La Senat, Comisia pentru egalitatea de sanse si Comisia pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţă de capital dau aviz negativ iar Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport si Comisia pentru administraţie publică, organizarea teritoriului şi protecţia mediului aproba proiectul de modificare a legii invatamantului.

Cu toata opozitia Guvernului si a multor Comisii parlamentare, proiectul trece prin Senat cu o majoritate covarsitoare.

Avantajele si logica adoptarii legii

• Parintii care decid sa-si dea copiii in invatamantul privat pot reclama faptul ca taxele si impozitele platite de ei statului nu se intorc in educatia copiilor lor.
• Creste competitia, singura generatoare de calitate, taxele platite de parinti la scoli private vor fi de acum inainte mai mici, fiind compensate de alocatia automata si sigura venita de la stat.
• Se argumenteaza de multa vreme ca statul sprijina prin aceste alocatii invatamantul de calitate, indiferent de forma de prorietate, de stat sau privata. Cum invatamantul de stat n-a demonstrat, pana in prezent, ca ar fi de calitate, ramane sa vedem cum se va comporta cel privat, cu aceasta finantare de la stat.
• Platind taxele cerute de scolile private, peste alocatia de la stat, parintii vor fi mai exigenti in controlul si pretentiile fata de aceste scoli. In plus, resursele financiare mai mari, comparativ cu unitatile de stat, le vor ajuta sa plateasca profesorilor salarii mai bune, sa asigure mijloace de invatamant de ultima generatie.
• In prezent, invatamantul obligatoriu privat este redus, circa 1-2% din numarul total al unitatilor scolare. Majoritatea acestor unitati sunt autorizate provizoriu, o etapa anterioara acreditarii, ceeace le face neeligibile pentru primirea alocatiilor de la stat. Noua lege le va stimula sa se acrediteze, adica sa indeplineasca conditii mai dure de calitate, pentru a beneficia si de finantarea de la stat.
• Legea adoptata de Senat se refera si la clasa pregatitoare, obligatorie, inclusiv in cazul in care ramane la gradinite, in invatamantul prescolar. Poate ar fi trebuit ca tot invatamantul prescolar privat (gradinitele) sa beneficieze de aceasta finantare, pentru a rezolva criza spatiilor din invatamantul prescolar de stat si pentru ca sunt apreciate de parinti ca oferind conditii si educatie de o calitate superioara celor din gradinitele de stat.
• Formula de calcul a alocatiilor din „finantarea urmeaza elevul” in invatamantul privat este aceeasi cu formula de finantare a invatamantului de stat.

Criticii acestei legi apreciaza ca in criza de resurse financiare in care ne aflam nu este corect sa alocam si unitatilor private fonduri de la bugetul de stat, acestea sa se desurce din taxele luate de la parinti. Ar avea poate dreptate daca invatamantul de stat ar fi de calitate si ar multumi toti parintii, lucru departe de a fi adevarat. In plus, gratuitatea invatamantului de stat face ca beneficiarii sa nu se intereseze prea mult de ce fac odraslele lor la scolile de stat, ce competente obtin la terminarea scoalii. Invers, atunci cand dai bani, la gradinite sau scoli private, chiar mai putini in noul context, esti mai interesat de calitatea pentru care platesti taxe.

Comparatia cu invatamantul superior privat nu este relevanta, la prescolar, primar si chiar gimnazial parintii vin aproape zilnic in contact cu gradinita sau scoala, urmaresc indeaproape evolutia copiilor, participa cu mai mult interes la viata scolara, mai ales atunci cand si platesc.

Studentii sunt oameni maturi, care daca vaneaza doar o diploma, care i-ar ajuta in piata muncii, nu sunt interesati s de calitate si de competentele obtinute. Momentul in care piata muncii isi va schimba atitudinea, cand principalul angajator, statul, pe care nu-l prea interesa ce se afla in spatele diplomelor, se apropie de faliment, a venit se pare si va duce la schimbari si in atitudinea studentilor.

In concluzie, chiar daca au existat si alte motivatii de natura intereselor clientelare, cred ca este o lege buna, care da o gura de oxigen invatamantului privat, alternativa viabila, concurentiala la invatamantul de stat si trebuie sa laudam initiatorii, din toate partidele.

E o demonstratie a faptului ca se pot uni pentru interesul national.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu