marți, 16 iulie 2013

Admiterea la liceu și abandonul școlar





S-au anunțat rezultatele admiterii la liceu pe țară.
Dincolo de mediile  de admitere mult peste realitatea din școli (e suficient să amintim că 38% dintre candidati au avut medii între 9-10), să vedem care este situația abandonului școlar, așa cum rezultă din cifrele oficiale.
Numărul de locuri în clasa a IX-a, 183.342, era menit să acopere toată cohorta de absolvenți de clasa a VIII-a, putem deci accepta că acesta este numărul absolvenților de clasa a VIII-a.
La Evaluarea Națională s-au prezentat doar 161.724, iar la repartiția computerizată 145.896.
Diferența de la 183.342 la 145.896, adica 37.456, (20,5%), reprezintă abandon școlar la trecerea de la clasa a VIII-a la clasa a IX-a.
La fel s-a întâmplat și în anii precedenți, iar acest abandon crește după primul trimestru al anului școlar, când o parte dintre elevii navetiști constată că efortul și cheltuielile depășesc potențialul lor și al familiilor.
În plus, examenul de bacalaureat mai pretențios, pe care-l promovează 45-50% dintre elevi, îi descurajează să facă patru ani efortul de a urma cursuri liceale, cu rezultate îndoielnice.
Filiera tehnologică nu asigură cursanților învățarea temeinică a unei meserii, pentru că trebuie să facă față unor întreite sarcini de învățare: curricula teoretica generală, curricula tehnică teoretică și instruirea practică.
Prima sacrificată a fost instruirea practică, așa că șansa ca piața muncii să le valorizeze diplomele obținute astfel sunt minime. Angajatorii privați nu se uită ce diplome ai, se uită la ce știi să faci, pentru a le genera profit.
Și cifrele prezentate de Ministerul Educației sunt măsluite.
„Dintre cei 145.896 de candidaţi, 145.392 (99,65%) au fost repartizaţi conform uneia dintre opţiunile exprimate, în timp ce alţi 504 candidaţi nu au putut fi repartizaţi, deoarece nu au completat suficiente opţiuni care să permită încadrarea lor în vreo unitate de învăţământ. 74.849 (51,48%) de candidaţi au ales filiera teoretică, iar 70.543 (48,52%) au ales filiera tehnologică”, spune comunicatul Ministerului Educației.
Cum locurile din filiera teoretică și vocațională se ocupa, de regulă, în totalitate, cele 37.456 de locuri neocupate sunt în filieră tehnologică, la Licee și Colegii Tehnice.
In concluzie,  raportarea trebuia făcută la numărul de locuri disponibile, 183.342, adica 38%.  S-au ocupat 41 % filiera teoretică, 38% filiera tehnologică iar 21% au rămas neocupate, în mod sigur în filieră tehnologică.
În aceste condiții, aproximativ 2400 de posturi normate la liceu, dispar, din lipsa de elevi, deci de clase.
Dincolo de abandonul școlar, foarte mare, remarcăm și prăpastia dintre școală și piața muncii, pentru că oferta de joburi este majoritar pentru filiera tehnologică, 75%.
Alături de situația de la Bacalaureat, situația de la admitere, grevată de un abandon școlar de 21%, ne demonstrează impasul major în care se află învățământul românesc.
Fără măsuri drastice, de genul trecerii clasei a IX-a la gimnaziu, introducerea examenului de admitere la liceu și reinventarea școlii profesionale, imediat după gimnaziu, riscăm să nu putem îndeplini obiectivele Europa 2020, iar economia României să fie grav afectată, din lipsa forței de muncă calificată.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu