Motto: „un stat este puternic nu prin cata putere detine ci
prin cata putere cedeaza”. (filosofie liberala)
„Avem guvernarea dar nu avem toata puterea” (Victor Ponta)
Bomba Oltchim, apropierea alegerilor parlamentare, contextul
economic mondial, globalizarea, ne obliga sa regandim concepte fundamentale,
printre care acela de stat modern, functional.
Criza datoriilor suverane ale statelor si volumul
derivativelor financiare (ingineriile financiare care produc resurse financiare
virtuale, care nu exista in realitate), ajuns la de 11 ori PIB-ul mondial,
expunerea reciproca a sistemelor bancare, au adus lumea pe marginea prapastiei.
Se cauta solutii cu infrigurare, care nu se intrevad la orizont, dovada a
profunzimii si gravitatii crizei in care am intrat de buna voie.
Faptul de a nu fi specialist in materie, (doar observator
atent al scenei publice), iti da si detasarea necesara sa imaginezi concepte
nelegate, neaparat, de teorii savante.
Exista state echilibrate, prudente, care traiesc fara
datorii, se intind exact cat le tine plapuma, (Finlanda, Danemarca, Canada,
Norvegia) si state iresponsabile, inconstiente, care s-au „sinucis” economic,
prin acumularea de datorii pe care, sperau ele, nu le vor plati vreodata.
(Grecia, Spania, Portugalia, Italia)
Unde se afla Romania?
Prin intamplarile istorice Romania este inca subindatorata,
raportat la standardele europene. Dar pe un trend de indatorare, fara centura
de siguranta a zonei euro, care o duce direct in prapastie, daca merge mai
departe pe acest drum.
Iresponsabilitatea si inconstienta politicienilor romani au
facut ca Romania sa se apropie periculos de mult de pragul in care nu se mai
poate imprumuta la costuri decente, si doar acordul preventiv cu troica FMI-BM-UE
ne mai da acces la pietele internationale de credit, aflate si ele in
fibrilatii.
Si totusi, ce inseamna un stat modern, functional, democratic?
Separarea politicului
de institutiile statului.
Inca din copilaria statului roman, post comunist, politica romaneasca
a inteles prost democratia, separarea puterilor in stat. Politicienii vor nu
doar guvernarea ci toata puterea (Victor Ponta). Adica sa captureze si incalece
toate institutiile statului. Ce s-a intamplat vara aceasta cu atacul asupra
statului de drept, cu pulverizarea institutiilor chemate sa constate plagiatul
lui Victor Ponta, este mai mult decat edificator.
Politicul, partidele, sunt organizatii formate din experti,
care genereaza o viziune, un proiect de tara, pe care-l propun alegatorilor. Proiectul
castigator este pus in opera de catre Guvern si Parlament. Nu inseamna insa ca
separarea puterilor in stat, „check and balances”, sa fie incalcate. Justitia,
parchetele, presa, trebuie sa ramana independente, sa se controleze si
echilibreze reciproc. Numirile politice trebuie sa se rezume la ministri si
secretari de stat. Atat. Restul functiilor de
decizie ar trebui sa se faca prin concursuri de competente, publice si
transparente, comisiile fiind compuse din profesionisti apolitici.
Ce-a facut regimul Ponta-Antonescu? A schimbat toti
inspectorii scolari generali si 5000 de directori de scoli, din clientela de
partid, flamanda, flamanda, dupa 8 ani de post. A semnat 500 de numiri la
conducerea deconcentratelor, in loc sa organizeze concurs de competente pentru
ocuparea posturilor, asa cum si prevede
Legea Educatiei Nationale. Dar ce mai conteaza inca o lege incalcata!
Ministrii educatiei din guvernul Ponta au pulverizat
institutiile care se ocupau de plagiate, aflate in pixul ministrului, pentru a-l
scapa pe Victor Ponta de acuzatia de plagiat, dar nu și cele de la
Universitatea din Bucuresti, neaflata in subordinea ministrului. N-au avut efect insa, pentru cineva cu obrazul gros.
Statul nu trebuie sa
fie proprietar de mijloace de productie
Ce se intampla acum la Oltchim este simptomatic, un caz de
manual. Statul nu este in stare sa managerizeze agenti economici, din mai multe
motive. Numeste manageri politici, incapabili profesional, nu reduce personalul
din ratiuni electorale si de imagine si, mai presus de orice, lasa
intreprinderea resectiva sa fie capusata, ce zic, vampirizata, de sponsorii de
partid, care-i sug toata substanta economica pana ajunge un cadavru economic. E
suficient sa comparam Dacia Pitesti si Sidex
Galati, privatizate, cu Oltchim, CFR Marfa, Tarom, Combinatul Siderurgic
Calarasi (care macar a murit la vreme), Compania Nationala a Huilei, etc.
Primele 5 companii de stat au datorii de circa 1% din PIB.
Tot atatea bombe sociale care fasaie sub scaunele
guvernantilor, de orice culoare. Necunoscut este doar momentul exploziei.
Un exemplu de manual este TVR. Fara a avea nevoie de piete de
desfacere, de achizitii de materii prime, de tehnologii sofisticate, a ajuns la
o datorie de 120 milioane euro. Din cauza managementului de stat si a numarului
imens de salariati: 3400, cand alte tv-uri se descurca cu 5-600 de angajati.
Daca USL va castiga alegerile, va trebui sa-si probeze
propria neputinta in a gestiona aceste intreprinderi, gauri negre ale economiei,
care sug din bugetul de stat, si asa amarat, in loc sa contribuie la el. Sa
spuna sutelor de mii de salariati pe care-i va trimite in somaj, cum e cu grija
fata de oameni, fata de soarta lor. Abia astept sa-i vad cu zeci de mii de
manifestanti sub ferestrele Guvernului. Radeau si acuzau Guvernul Emil Boc ca a
fost prudent si auster, inclusiv prin taieri de venituri. Sa demonstreze USL ca
se poate si altfel. Merita „sansa” aceasta.
Statul sa se intinda
cat il tine plapuma
Este irational ca un stat sa cheltuie cu propria functionare
mai mult decat produce. In speranta ca
urmasii ne vor plati datoriile, nu i-a intrebat nimeni daca sunt de acord.
Din ce incaseaza, un stat ar trebui sa puna de o parte un
procent consistent, 30%, de exemplu, pentru
dezvoltare, pentru infrastructura de tot felul, sa iesim din paradigma de ev mediu, a wc-ului in fundul
curtii.
Statul creeaza cadrul legislativ si normativ al derularii
competitiei economice. Si din acest motiv nu are voie sa fie si jucator in
piata, pentru ca nu poti fi judecator si legiuitor in acelasi timp.
Intre a omori, prin taxe si impozite, mediul de afaceri
privat-gaina care face oua de aur, si a-si micsora propriile cheltuieli de
functionare, alegerea este simpla. Altfel exista riscul sa fuga gainile la
vecini si statul inconstient ramane fara niciun ou.
Acest cadru normativ trebuie sa fie suficient de stimulativ
si atractiv pentru a permite dezvoltarea unei productii de bunuri si servicii
vandabile si cu valoare adaugata mare, fara de care nu contam in comertul
mondial.
Exista ministere, agentii, directii judetene, care nu-si
justifica existenta. Singura logica a existentei acestor institutii este sa
contribuie la bazinul de functii publice destinate clientelelor politice din
tot spectrul. Redimensionarea aparatului
bugetar este obligatorie, asa cum functionam in 2004 cu 850.000 de bugetari
este posibil acum sa il reducem la un numar si mai mic, avand in vedere
explozia aplicatiilor informatice. Computerele nu gresesc, nu fura si nu cer
spaga, institutii intregi pot fi inlocuite cu aplicatii informatice.
Statul este responsabil
de legalitatea si calitatea serviciilor si bunurilor aflate in piata
Prin mecanismele pe care le construieste, statul este tinut
raspunzator in fata cetatenilor, pentru calitatea acestor bunuri si servicii.
Atunci cand statul insusi e furnizor de servicii
(educationale, medicale, etc.), nu mai are cine sa le controleze, niciun
furnizor nu e nebun sa-si dea cu firma in cap.
Acesta este motivul pentru care statul trebuie sa renunte la
a furniza populatiei astfel de servicii, exemplul educatiei si serviciilor
medicale, de foarte slaba calitate, fiind un argument suficient de puternic. Fara
putinta de a schimba ceva in bine.
Aceste servicii ar trebui privatizate, pastrandu-se doar un segment de astfel
de servicii publice, pentru a rezolva
situatiile familiilor si cetatenilor care au nevoie de ajutoare sociale.
Functia de
solidaritatea sociala
Exista cetateni care prin nastere, sau prin intamplari
dramarice ale vietii, au nevoie de ajutor pentru a se intretine, pentru a-si
conserva sanatatea si viata.
Excesele intamplate in ultimii ani cu ajutoarele sociale demonstreaza
ca trebuie schimbat modul de constatare si acordare, spre institutii neutre, nu
de stat, fara amestec politic, aflate doar sub controlul legii.
Pentru asigurarea accesului echitabil la educatie si servicii
medicale, cei aflati in nevoie pot fi ajutati cu vouchere dedicate, in perioade
d etimp limitate, pentru a li se asigura aceste servicii. Acordarea acestor
ajutoare s-ar face tot de catre institutii dedicate, neutre, apolitice.
Ce inseamna un stat modern, functional?
(II)
Descentralizare, subsidiaritate
Experienta altor state ne spune ca decizia este eficienta
atunci cand este luata de cei pe care ii afecteaza. De aici logica
descentralizarii.
Fiecare comunitate, mai mare mai mica, trebuie sa aiba soarta
pe care si-o doreste, pe care o merita si in care investeste.
Daca se perpetueaza transferurile de la bugetul central al
statului nu se vor declansa niciodata energiile latente ale membrilor
comunitatii. In directia producerii de venituri si al controlului riguros al
celor existente.
Trebuie odata si odata sa separam clar responsabilitatile si
resursele financiare intre administratia centrala si cea locala. Sa stie fiecare comunitate pe ce bani se
bazeaza. Si sa se uneasca mai multe intr-una singura, daca nu le ajung banii.
Iar lucrararile mai mari de infrastructura raman in grija
Consiliilor Judetene (Regionale) sau a bugetului central al statului.
Scoala, spitalul, politia, trebuie sa fie in subordinea
primariilor, ele cunosc cel mai bine nevoile de dezvoltare locale si regionale,
nevoilor membrilor comunitatii.
In Polonia scolilor au dreptul sa-si construiasca identitatea
educationala, isi decid singure curriculumul, nu exista un cadru curricular
national, un bun exemplu de subsidiaritate maxima.
In Romania, Legea Educatiei Nationale prevede multa
descentralizare, angajarea profesorilor de catre scoli, selectarea directorilor
prin comisii de concurs decise de Consiliile de Administratie, dar nu se
aplica. N-ar fi prima lege ignorata.
Cheltuirea discretionara a resurselor financiare de catre
primari ramane problema dificila, care se poate rezolva prin transparentizarea
totala a cheltuirii acestor fonduri, decisa prin lege, prin posibilitatea
revocarii primarului de catre o majoritate simpla a cetatenilor, de trecerea la
licitatii electronice obligatorii, etc.
Specialistii gasesc solutii, daca sunt pusi si platiti sa le gaseasca,
unele rezultand din standarde de cost, de procedura si de calitate.
Reducerea numarului primariilor este obligatorie, raman doar
acele primarii care deservesc peste 7.000 (10.000?) de locuitori, standarde
existente in tari evoluate din UE.
Schimbarea modului de
salarizare a bugetarilor
Salarizarea „unitara” a fost o mare eroare, ofranda a dusa
comunismului. Cum nici bugetarii nu sunt „unitari”, asa cum nu sunt nici alti
salariati, sistemul a condus la aplicare principiului capitalist, altfel
sanatos, obtinerea de foloase maxime cu eforturi minime. La stat muncesti sau
nu muncesti, acelasi salariu primesti.
In plus, oameni extrem de capabili, dar fara grade si vechime
nu vin in sistemul bugetar, in invatamant de pilda, pentru ca sunt platiti cu
salarii de mizerie, chiar daca sunt foarte buni.
Lipsesc standardele obiective de evaluare a performantei si
rezultatelor muncii. Educatia a fost si ramane locul in care nimeni nu da
socoteala de nimic, nu exista acele mecanisme (progresul scolar al elevilor, de
exemplu, masurat cu aplicatii informatice), care sa stea la baza evaluarii,
salarizarii, avansarii in cariera a cadrelor didactice.
In lipsa acestor mecanisme standardizate de evaluare si
masurare a perfomantei prestatiei unui salariat, banii alocati dispar ca apa in
nisip.
Nu este nimic grav si periculos daca se aplica si in sistemul
bugetar principiul sanatos din privat: „mai putini salariati, mai multa munca,
salarii mai mari”.
Se poate ajunge aici daca alocarile bugetare sunt globale,
dupa criterii transparente, numar de elevi, de bolnavi, de locuitori, de
contribuabili, iar managementul, Consiliile de Administratie acorda salarii
dupa performanta si rezultatele muncii, pastrand, eventual, un raport intre
venitul maxim si cel minim.
Informatizarea masiva este de asemeni o solutie pentru
reducerea costurilor cu salariile. Aceasta este principala cale de reducere a
cheltuielilor de functionare a statului.
In absenta unor astfel de principii, sistemul bugetar va fi
in continuare populat cu prea multi taietori de frunze la caini.
Proiectul de tara
Presedintele Basescu nu vede necesitatea unui proiect de
tara, declarand ca proiectele UE sunt si ale noastre, fiind, in plus,
finantate.
O fi, dar statele UE difera intre ele prin stadiul de
dezvoltare de la care pleaca, zestrea de infrastructura si cultura, gradul de
implicare cetateneasca, criterii care le diferentiaza. Nu toate beneficiaza la
fel de avantajele apartenentei la UE, de aceea cred in continuare ca fiecare
stat are nevoie de un proiect de tara, care sa cuprinda obiectivele specifice,
altele comparativ cu acelea cuprinse in proiectele mari ale UE 2020, adaptate
la contextul si specificitatea caracteristice Romaniei.
Un astfel de proiect, etapizat, ar fi sursa de inspiratie
pentru bugete multi anuale, pentru prioritizarea proiectelor de infrastructura,
pentru modul eficient si inteligent de a dirija resursele insuficiente oricum.
Ar asigura continuitatea de la o guvernare la alta, sa nu mai asistam la
spectacolul jalnic in care fiecare guvern nou venit matura tot ce a facut
anteriorul.
La orizont se profileaza cedarea de suveranitate catre
organisme europene, pentru realizarea uniunii fiscale, economice, politice.
Pana unde este in interesul Romaniei sa se mearga cu o astfel de cedare? Sunt
congruente interesele UE, pe termen mediu si lung, cu interesele Romaniei?
Este necesara o dezbatere sustinuta pe aceste teme, astfel
incat momentul unei eventuale cedari de suveranitate sa nu ne gaseasca
nepregatiti, ca de atatea alte ori in istoria mai recenta sau mai indepartata.
Rezervele strategice
ale tarii
Este vorba de rezerve de aur, petrol, gaze, minerale, pamant
arabil si multe altele. Care nu sunt numai ale noastre ci si ale urmasilor
nostri. Cum le gestionam mai bine, nici sa zaca in pamant la infinit, nici sa
le vindem pe doi lei, nici sa le epuizam rapid, pentru consum, fara vreun
avantaj pentru urmasi.
Un precedent a si fost facut. Din faptul ca OMV extrage barilul
de petrol autohton cu 16$, iar pe plan mondial costul este in medie 100$, a
rezultat un profit pentru OMV de 750 milioane euro anul trecut, iar romanii
platesc litrul de benzina aproape la acelasi pret cu ceilalti europeni. Este
adevarat ca OMV-Petrom a facut investitii si a adus compania la standarde de
functionare normale, fara de care era acum, posibil, in situatia Oltchim, dar
totusi, exploatarea resursei proprii nu pare sa fi adus vreun avantaj pentru
romani.
In cazul in care continua si se accelereaza vanzare
suprafetelor de pamant arabil de foarte buna calitate, la preturi modice, si in perspectiva crizei alimentare mondiale,
proprietarii vor vinde produsele acestor terenuri cui da mai mult, adica nu
romanilor. Iarasi avem o problema de utilizare a unei resurse naturale in
folosul nostru, al romanilor.
Redeventele si procentul din afacere la exploatarea
petrolului, aurului, cuprului, argintului, sunt si ele suparator de mici.
Pentru ca asa au fost negociate, probabil contra comisioane serioase. Ce facem
in continuare?
O discutie serioasa si extinsa in societate, inainte de a
merge mai departe cu exploatarea acestor resurse este absolut necesara. Nu dupa
ce acestea au fost instrainatate, atunci e prea tarziu.
Democratie si guvernare
participative
Societatea romaneasca are o atitudine reactiva, se agita dupa
ce evenimentele se produc, exemplul la indemana este tot Oltchim.
Guvernantii ar trebui sa inteleaga ca este in folosul lor si
al actiunii unite, in aceeasi directie, a majoritatii membrilor societatii,
daca ar pune pe masa discutiilor publice problemele grave, inainte de a-si gasi
un final, de cele mai multe ori nefericit.
Populatia trebuie sa inteleaga si sa participe la luarea
deciziilor, guvernantii au tot interesul sa se scuze, chiar daca iese prost, ca
au consultat cetatenii si solutia degajata din consultari a fost aplicata.
Daca s-ar proceda asa, s-ar micsora numarul grevelor,
demonstratiilor protestelor, oamenii ar intelege ca solutia adoptata a avut
consensul majoritatii.
Trebuie introdusa in Constitutie posibilitatea revocarii unui
parlamentar de catre cei care l-au trimis in parlament, in cazul in care
alegatorii constata ca alesul lor nu le mai reprezinta interesele.
Sigur ca sunt multe alte capitole de discutat, dar rolul unui
articol este sa deschida o dezbatere, nu sa o epuizeze.
M-as bucura daca si alti comentatori ar prelua subiectul si
l-ar duce mai departe.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu