marți, 20 noiembrie 2012

Mentalitate de „ciugulitor”




Imi pare rau s-o spun. Romanii au mentalitate de „ciugulitori”. In proportie foarte mare. Daca nu-si pot asigura un trai decent prin forte proprii, intr-un cadru normativ corect, onest, echitabil, creat de stat, se multumesc cu postura de „ciugulitori”. Orice si oricum. Ca nu exista cadrul normativ perfect, este o alta discutie. Dar nu inseamna ca nu exista deloc. Iar daca nu la noi, atunci in piata muncii europene. 

Am fost la un PECO si am vrut sa ofer casierei, o tanara draguta, un pliant cu prezentarea candidaturii mele. Locuia in colegiul in care candidez si o ajutam sa-si faca o parere. La o adica eram dispus sa raspund la intrebari. Reactia: da o ciocolata n-aveti? Sau macar o bombonica...

Un fost salariat al liceului meu, intalnit pe strada,  si-a adus aminte ca in 1990, in calitate de proaspat director,  am taiat masa gratis la cantina a angajatilor. „Gratis”, adica platita de elevi in locul salariatilor. Nimic altceva nu stia despre activitatea mea de director. Ii ramasese in memorie doar acest episod, cand s-a oprit ciuguleala. 

Cand suntem in campanie, multi, prea multi dintre concetatenii mei se bucura sa primeasca o galeata, un fular, o sacosa cu de-ale gurii. Care potoleste foamea o zi, doua. Si dupa aceea? Eh, vom trai si vom vedea, poate apare altceva de „ciugulit”. 

Nici scoala nici educatia nu pare sa schimbe aceasta paguboasa atitudine, sa mancam ceva azi, dupa aceea mai vedem. Nu proiecte si planuri pe termene indelungate, nu pregatire profesionala adecvata contextului economic, nu initiere de firme sau asociatii, ca sa nu mai stea cu mana intinsa la stat, nimic din toate astea, doar cat mai multa pomana si ciuguleala. 

Acesta-i si motivul pentru care discutiile serioase, politice, electorale, de programe de guvernare, patrund in circa 10-15% din populatie.  Restul nu se intereseaza de cum va arata viitorul, se uita la telenovele, filme turcesti, sport si scandaluri marca Becali si Zavoranu. 

Iar la vot nu se duce, daca nu are ceva de castigat, sau voteaza la plesmeala, dupa impresia „artistica”. 

Mentalul colectiv se schimba cel mai greu. De regula cu ajutorul educatiei.
Se schimba si brusc, prin traversarea unui purgatoriu. Care aduce insa suferinta imensa, tocmai celor neprotejati in fata furtunii economice. 

Mai ramane sa faci binele oamenilor „cu forta”. S-a intamplat de multe ori in istorie, ultimul exemplu  Leszek Balcerowicz, in Polonia, in anii 90. A fost injurat, blestemat, iar dupa 10 ani i-au ridicat statuie. Salvase Polonia de la consecintele economiei comuniste.
Noi n-am avut norocul unui Balcerowicz.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu