S-au anunțat rezultatele admiterii la liceu pe țară.
Dincolo de mediile de admitere mult peste realitatea din școli
(e suficient să amintim că 38% dintre candidati au avut medii între 9-10), să
vedem care este situația abandonului școlar, așa cum rezultă din cifrele
oficiale.
Numărul de locuri în clasa a IX-a,
183.342, era menit să acopere toată cohorta de absolvenți de clasa a VIII-a,
putem deci accepta că acesta este numărul absolvenților de clasa a VIII-a.
La Evaluarea Națională s-au prezentat
doar 161.724, iar la repartiția computerizată 145.896.
Diferența de la 183.342 la 145.896,
adica 37.456, (20,5%), reprezintă abandon școlar la trecerea de la clasa a
VIII-a la clasa a IX-a.
La fel s-a întâmplat și în anii precedenți,
iar acest abandon crește după primul trimestru al anului școlar, când o parte
dintre elevii navetiști constată că efortul și cheltuielile depășesc
potențialul lor și al familiilor.
În plus, examenul de bacalaureat mai
pretențios, pe care-l promovează 45-50% dintre elevi, îi descurajează să facă
patru ani efortul de a urma cursuri liceale, cu rezultate îndoielnice.
Filiera tehnologică nu asigură
cursanților învățarea temeinică a unei meserii, pentru că trebuie să facă față
unor întreite sarcini de învățare: curricula teoretica generală, curricula
tehnică teoretică și instruirea practică.
Prima sacrificată a fost instruirea
practică, așa că șansa ca piața muncii să le valorizeze diplomele obținute astfel
sunt minime. Angajatorii privați nu se uită ce diplome ai, se uită la ce știi
să faci, pentru a le genera profit.
Și cifrele prezentate de Ministerul
Educației sunt măsluite.
„Dintre cei 145.896 de candidaţi, 145.392
(99,65%) au fost repartizaţi conform uneia dintre opţiunile exprimate, în
timp ce alţi 504 candidaţi nu au putut fi repartizaţi, deoarece nu au
completat suficiente opţiuni care să permită încadrarea lor în vreo unitate de
învăţământ. 74.849 (51,48%) de candidaţi au ales filiera teoretică, iar
70.543 (48,52%) au ales filiera tehnologică”, spune comunicatul Ministerului Educației.
Cum
locurile din filiera teoretică și vocațională se ocupa, de regulă, în
totalitate, cele 37.456 de locuri neocupate sunt în filieră tehnologică, la
Licee și Colegii Tehnice.
In
concluzie, raportarea trebuia făcută la
numărul de locuri disponibile, 183.342, adica 38%. S-au ocupat 41 % filiera teoretică, 38%
filiera tehnologică iar 21% au rămas neocupate, în mod sigur în filieră
tehnologică.
În aceste
condiții, aproximativ 2400 de posturi normate la liceu, dispar, din lipsa de
elevi, deci de clase.
Dincolo de
abandonul școlar, foarte mare, remarcăm și prăpastia dintre școală și piața
muncii, pentru că oferta de joburi este majoritar pentru filiera tehnologică,
75%.
Alături de
situația de la Bacalaureat, situația de la admitere, grevată de un abandon
școlar de 21%, ne demonstrează impasul major în care se află învățământul
românesc.
Fără măsuri
drastice, de genul trecerii clasei a IX-a la gimnaziu, introducerea examenului
de admitere la liceu și reinventarea școlii profesionale, imediat după
gimnaziu, riscăm să nu putem îndeplini obiectivele Europa 2020, iar economia
României să fie grav afectată, din lipsa forței de muncă calificată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu