S-a încheiat şi repartiţia
computerizată, ultima etapă din suita examenelor ce încheie anul şcolar
2014-2015, astfel încât putem trage concluziile finale.
Să începem cu clasa a
VIII-a
Iată cifrele.
Înscrişi în clasa a
VIII-a: 199.530
Înscrişi la examenul de
Evauare Naţională: 163.407
Prezenţi la Evaluarea Naţională:
158.568- 79,4 %
Reuşiţi la Evaluarea Naţională:
125.782 – 63%
Repartizaţi la repartiţia
computerizată, admiterea la liceu, prima etapă: 124.805- 62,5%; 1880 elevi rămaşi
de repartizat pentru a doua etapă.
Nu participă la
admiterea computerizată, dar sunt cuprinşi în alte forme de învăţământ:
11.674 elevi admişi la
liceu, filiera vocaţională
1.815 elevi admişi pe
locurile rezervate candidaților rromi
594 elevi în învăţământul special
18.740 elevi în învăţământul
profesional
Au rămas pe dinafară,
adică necuprinşi în învăţământul general obligatoriu, 42.900 elevi, 21,5%,
procent de abandon şcolar la trecerea de la clasa a VIII-a la clasa a IX-a.
Aceşti elevi, în vârstă
de 14-15 ani, vor face agricultură de subzistenţă alături de părinţi, se vor încadra
în munca la negru, pe salarii de
mizerie, sau vor bate maidanul din spatele blocului.
Procentul de abandon şcolar,
anul acesta 21,5%, nu este recunoscut de Ministerul Educaţiei.
Acest procent creşte după
primul semestru din clasa a IX-a, când elevii şi familiile lor realizează
costurile şi efortul deplasării de la sat la oraş, unde sunt liceele.
La mediile de admitere
stăm foarte bine.
Medii între 8-10 avem
57.308, adică 46%, te şi întrebi cum de
ajung
elevii la bacalaureat să pice pe
capete?
Dar testele PISA, care
se adreseaza elevilor de 15 ani, de ce ne scot pe ultimul sau penultimul loc
din UE? Mister total!
Au rămas neocupate
16.717 locuri, adică aproape 600 de clase, ceeace înseamnă că 1100 de profesori
îşi pierd locul de muncă.
Cele mai multe locuri neocupate
se regăsesc la filiera tehnologică. Se continuă depopularea liceelor
tehnologice, neatractive pentru tineri, pentru că nu obţin competenţele cerute în
piaţa muncii: nu iei bacalaureatul, nu devii nici meseriaş (practica este extrem de redusă),
nici teoretician să mergi la facultate.
Desigur, există şi elevi
buni şi foarte buni, cam 30%, care merg la liceele de elită. Aceştia reuşesc
pentru că regăsesc la liceele, mai ales teoretice, un curriculum şi un mediu de
învăţare pentru care au resursele intelectuale necesare, părinţi şi meditatori
care-i ajută. Nu aceştia sunt problema educaţiei, ci restul de 70%.
Cu aceştia ce facem?
Examenul de bacalaureat
Număr total de elevi înscrişi
în clasa a XII-a şi a XIII-a seral: 183.000
Număr
elevi care au luat bacalaureatul, 102.047, adică 55,7% procent de
promovare, şi nu 69% cum se laudă ministerul, pentru că raportează totul doar
la elevii înscrişi la examen, şi nu la cei existenţi în clasa a XII-a şi a
XIII-a seral.
În judeţul
Giurgiu, 37,33% procent promovare, care comparat cu acela de la Cluj,
83,42%, ne arată o promovare de de 2,2
ori mai mică. Explicaţia ar putea să stea în faptul că în urmă cu o lună 64 de
profesori din judeţ au fost trimişi în judecată pentru fraude la bacalaureatul
din 2013.
Dacă ţinem
cont de fraudele care încep să fie descoperite, procentul real de promovare la bacalaureat
este de 50% sau mai mic.
56 de
licee au ZERO procent de promovare. Alte
aproximativ 100 au procent de promovare sub 15%.
De ce plătim
din banii contribuabililor funcţionarea acestor licee, şi nu le transformăm în şcoli
profesionale? Nimeni nu are un răspuns, de ani de zile.
Iată câteva exemple din Oneşti,
judeţul Bacău, judeţ fruntaş.
Colegiul Naţional, “Dimitrie
Cantemir”, 98,99% procent de promovare.
Colegiul Naţional, “Grigore
Moisil”, 97,67%
Liceul Teologic, “Fericitul
Ieremia”, 86,67%
Colegiul Tehnic, “Gheorghe
Asachi”, 73,6%
Adică toţi
elevii din Oneşti sunt excepţionali, iar în Giurgiu toţi foarte slabi şi nepregătiţi.
Cine poate crede aşa ceva?
Ministerul
are posibilitatea să recorecteze tezele din liceele şi orăşelele care ridică
suspiciuni, pentru a stabili adevărul. N-a făcut-o nici în anii trecuţi, n-o va
face nici anul acesta. Nu are niciun interes.
La filiera tehnologică
procentul candidaţilor reuşiţi: 21,5% în urban şi 32,9% în rural. Doar unul din
cinci elevi a reuşit în urban. Această situaţie se menţine de ani buni, şi
nimeni n-o vede, să întreprindă măsurile care se impun pentru remedierea ei.
În concluzie, şi anul acesta
rezultatele necoafate ale examenelor naţionale indică impasul în care se găseşte
învăţământul românesc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu