Corupţia reprezintă pericolul numărul
unu pentru România.
Magistraţii sunt anticorpii necesari unei
societăţi bolnave de corupţie, cu o
populaţie excedată şi frustrată de fraudele uriaşe din bani publici.
Instituţiile de primă linie în această luptă,
DNA, SRI, ICCJ, merită toată recunoştinţa populaţiei şi felicitările
Uniunii Europene din rapoartele MCV.
Lupta anticorupţie trebuie să continuie, la
şi mai mare intensitate, până când fenomenul extrem de nociv se va reduce la
cote suportabile, similare celor din ţări civilizate ale UE.
Nu înseamnă că totul decurge fără sincope,
fără abateri de la litera şi spiritul legii.
În spaţiul public se discută tot mai intens
de excese şi abuzuri, mai ales în zona de reţineri şi arestări preventive.
Condiţiile în care poate fi aplicată masura
arestării preventive sunt clar detaliate în art. 223 din Codul de Procedură
Penală: inculpatul a fugit ori s-a ascuns, inculpatul încearcă să influenţeze
un alt participant la comiterea infracţiunii, un martor ori un expert sau să
distrugă, să altereze, să ascundă ori să sustragă mijloace materiale de
probă, inculpatul exercită presiuni
asupra persoanei vătămate, inculpatul pregăteşte săvârşirea unei noi
infracţiuni.
În fapt, există reţineri şi arestări
preventive care nu se încadrează nici pe departe în aceste condiţii prevăzute
expres de lege.
Arestarea preventivă se aplică unor persoane
beneficiare a prezumţiei de nevinovăţie şi poate conduce la distrugerea imaginii
publice, a carierei şi jobului ocupat în piaţa muncii, adeseori cu consecinţe
nefaste asura familiei celui arestat.
Scopul arestării preventive nu poate fi
exercitarea de presiuni asupra unei persoane, echivalentă cu tortura psihică şi
fizică, cu scopul de a recunoaşte fapte, de a face denunţuri, eventual
delaţiuni.
Dacă în final, inculpatul este achitat, cine
îi restituie tot ce a pierdut, fără nici o vină proprie?
Au existat destule cazuri în care persoane
arestate au fost achitate (recentul caz a 18 vameşi de la aeroportul
Otopeni), cazuri care decredibilizeaza
justiţia în ochii populaţiei.
Există riscul ca tot mai mulţi arestaţi
nemulţumiţi de modul în care s-a dispus această măsură excepţională să se
adreseze CEDO, iar statul român să plătească din buzunarul contribuabililor
daunele decise, şi nu din averea celor vinovaţi de aceste excese şi abuzuri.
N-ar fi prima dată, decizii de acest fel au fost luate deja la CEDO.
Lupta anticorupţie este în continuare
necesară, dar dusă în spiritul şi litera legii. Arestarea preventivă trebuie să
fie o măsură excepțională şi nu uzuală, aplicată indistinct la toţi inculpaţii, cu obiectivul ca
aceştia să facă denunţuri şi autodenunţuri, pentru a scăpa de arest.
Ar fi păcat ca meritele şi eforturile
instituţiilor de linie în lupta anticorupţie să fie umbrite de actele şi
faptele unor magistraţi care nu respectă demnitatea umană, inclusiv în cazul
inculpaţilor, beneficiari ai prezumţiei de nevinovăţie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu