Relansarea invatamantului romanesc
Prof. Stefan
Vlaston
1. Prefata
Invatamantul,
educatia si formarea profesionala, stau la baza unei piete a muncii de
calitate, iar piata muncii de calitate este conditie esentiala pentru o
economie competitiva, atractiva, cu productivitate mare.
Nu
intamplator tarile performante economic,
Japonia, Coreea de Sud, Finlanda, au alocat procente mari din PIB
invatamantului, iar acum culeg roadele.
Intr-o
societate a cunoasterii, a tine in ignoranta populatia, doar pentru a fi mai
usor manipulata in procesele electorale, se dovedeste un act sinucigas, pe
termen mediu si lung.
Invatamantul
nu este bun sau prost in mod absolut, ci raportat la contextul social,
economic, politic, cultural, pe care-l serveste.
Invatamantul
comunist, caracterizat de “repartitii in productie”, discipline marxiste, multe
licee industriale, putini studenti, un curriculum croit in consonanta cu
preceptele regimului, a fost, probabil, adecvat acelui regim.
Dar dupa
schimbarea regimului, nu exista nicio scuza sa mentinem invatamantul incremenit
in tiparele fixate de regimul comunist.
Conducatorii
care nu inteleg sau nu vor sa tina cont de aceste adevaruri esentiale comit o
crima impotriva propriului popor, pentru care vor da socoteala, mai devreme sau
mai tarziu.
Sunt auzite
acuze legate subfinantarea educatiei, in parte intemeiate. Dar, fara mecanisme
de evaluare si control a eficientei cheltuirii fondurilor bugetare, banii
dispar ca apa in nisip, fara sa produca efecte.
Asadar, mai
intai mecanismele de evaluare si control si abia apoi cresterea finantarii.
2. Scurt istoric
Dupa 1990 a
avut loc o adevarata conspiratie impotriva educatiei si formarii profesionale,
determinata de interesele fabricilor de diplome universitare.
Nu
intamplator, fostul ministru, Mihail Hardau a declarat public: “Universitatea
Spiru Haret si alte universitati controleaza Ministerul Educatiei si
Parlamentul Romaniei”.
In 2003, ministrul
Andronescu a desfiintat Scoala Profesionala, si toti
elevii, aveau sau nu aveau resursele intelectuale necesare, de natura
conceptual-teoretica, au fost obligati sa urmeze liceul, singura ruta
educationala existenta, sa treaca printr-un bacalaureat fraudat, pentru a
“cotiza” apoi la fabricile de diplome universitare.
Consecinte:
·
in 2003 aveam 270.000 de elevi in
scoala profesionala, iar in 2014 abia 30.000.
·
In ultimii patru ani 350.000 de elevi
au parcurs degeaba liceul, fie n-au luat bacalaureatul, fie nici nu s-au
prezentat la examen.
Scoala de
arte si meserii s-a dovedit o mascarada, elevii parcurgeau liceul pe ruta “progresiva”, fara sa invete o
meserie si ajungand tot la bacalaureat, desi multi nu-si doreau acest lucru.
Pentru pastrarea
locurilor de munca si salariile, profesorii, sfatuiti de sindicate, au facut toate compromisurile posibile, trecand
din an in an toti elevii, chiar si pe cei analfabeti functional.
Abia acum,
cand piata muncii nu mai valorifica diplome neacoperite de competente, cand se
instaleaza un abandon scolar masiv, de natura sa afecteze posturile si
catedrele profesorilor, se platesc facturile si costurile unor politici publice
gresite, in totala contradictie cu interesele societatii si membrilor sai.
3. Radiografia momentului
Toate erorile
si greselile din politicile educationale ultimilor 25 de ani se regasesc acum
in conditia precara in care se zbate invatamantul romanesc
Abandonul scolar. Poate cea mai grava consecinta. La
trecerea de la clasa a VIII-a la a IX-a, abandonul scolar a ajuns la 17-20%,
fara a mai socoti procentele ce se adauga in cursul clasei a IX-a si a X-a, din lipsa resurselor materiale necesare
deplasarii din rural la oras.
Proportiile
abandonului scolar sunt greu de apreciat, pentru ca unii directori mentin in
cataloage elevi fantoma, care au abandonat de mult scoala, doar pentru a-si
asigura finantarea scolilor.
Universitatile
s-au golit, in anii I, II, III, abia de mai gasesti cateva grupe de studenti.
S-au desfiintat multe programe de studii, in viitorul apropiat este posibil ca
unele universitati sa-si inchida complet portile.
Si toate
aceste pentru ca piata muncii a functionat ca reglator de ultima instanta, in
locul statului, aratand elevilor, studentilor, parintilor, ca degeaba cheltuie
bani, energie si timp, diplomele astfel obtinute nu mai sunt valorizate in
piata muncii.
Prapastia dintre scoala si piata muncii. Arhitectura
institutionala (absenta Scolii Profesionale), utilizarea tiparelor comuniste
curriculare, au facut ca scoala sa nu mai raspunda cerintelor pietei muncii,
invatamantul nu a fost pus in acord cu contextul economic, social, politic, cu
provocarile (globalizarea, societatea informationala, schimbarile climatice) si
crizele de tot felul care ne incearca. Cu cat se intarzie mai mult in adecvarea
scolii la contextul in care traim, cu atat economia nu poate oferi nivelul de
trai la care speram, si pe care l-am vazut in tarile vestice.
Nu exista un nou Curriculum Scolar, adecvat
contextului socio-economic in care traim. Este incalificabil sa studiem in
scoala dupa un Curriculum creat in societatea comunista.
Scoala profesionala isi revine greu. Faptul ca primeste si elevi de 14 ani, prea
mici pentru insusirea unor meserii mai dificile, (aici apare logica trecerii
clasei a IX-a la scoala generala), agentii economici nu sunt stimulati sa se
inhame la contracte de scolarizare- au
nevoie de cativa elevi, nu de 28 cati
numara o clasa, a condus ca dupa 3 ani de la infiintare sa avem doar 30.000 de
elevi inscrisi la scoala profesionala.
Liceele si Colegiile tehnice se depopuleaza
Desi cifrele de scolarizare reprezinta un instrument al
politicii de stat in domeniul educatiei, Liceele si Colegiile tehnice au primit
mai putine locuri, comparativ cu filierele teoretice si vocationale. Chiar si
asa, nu s-au ocupat nici acestea, pentru ca filiera tehnologica a liceelor
presupune intreite sarcini de invatare: curricula teoretica generala, curricula
teoretica tehnica si instruirea practica, puse in sarcina elevilor cu mediile
cele mai mici de intrare la liceu.
In aceste conditii, tinerii nu reusesc sa se pregateasca
pentru absolvirea unui bacalaureat teoretic si de aici procentele extrem de
scazute de promovare a examenului de bacalaureat in liceele tehnologice.
Cum baza materiala de instruire practica si maistrii
instructori sunt de proasta calitate, tinerii nu reusesc nici sa invete o meserie temeinic, astfel incat sa
faca fata cerintelor angajatorilor.
In aceste conditii, tinerii renunta sa urmeze filiera
tehnologica a liceelor, lipsind piata muncii de muncitorii calificati de care
are nevoie stringenta.
Fiind deja in al patrulea
an in care nu se realizeaza planul de scolarizare la clasa a IX-a la
liceele tehnologice, avand 56 de licee cu procent zero de promovare la
bacalaureat, si alte zeci cu procente de pana in 15%, se pune problema ce facem
cu aceste licee?
Evaluarea nerealista in scoala
Nu s-a reusit instalarea unui sistem standardizat, unitar,
informatizat, de evaluare a elevilor si profesorilor, nereusita cu mare impact
negativ.
Astfel, ierarhia mediilor de intrare la liceu, rezultata din
media artimetica a notelor de la Evaluarea Nationala si media claselor V-VIII,
ne arata procente mirobolante: 38% dintre elevi au medii in plaja 9-10, 61% au
medii intre 8-10, 77% au medii intre 7-10.
Aceste medii au fost afectate negativ de Evaluarea Nationala,
mediile claselor V-VIII sunt chiar peste aceste procente, cu 10-15% si mai
mari!
Daca ar fi reale, nu se poate explica de ce 20% abandoneaza
scoala dupa clasa a VIII-a, cand au o situatie scolare asa de buna!
In realitate notarea si evaluarea in scoala romaneasca este
total lipsita de credibilitate, altereaza nepermis parerea elevilor si parintilor asupra
potentialului tinerilor, trimitandu-i pe trasee educationale care nu li se
potrivesc.
Ce se intampla pe parcursul liceului, daca astfel de
rezultate exceptionale se transforma la Bacalaureat intr-un mediocru procent de
promovare, cu zeci de unitati cu randamant ZERO sau aproape de ZERO?
Nu exista analize si explicatii ale acestor diferente uriase
de evaluare.
Evaluarea si asigurarea calitatii. ARACIS,
atat la nivelul conducerii cat si al evaluatorilor, este formata din persoane
provenite si salarizate de catre universitati. In consecinta, sunt intr-un
perfect conflict de interese, nimeni nu crede ca sunt si obiective. Asa se si
explica faptul ca ¾ din universitati, de stat sau private, au primit de la
ARACIS calificativul “grad ridicat de incredere”, cel mai inalt, desi sunt
departe de calitatea universitatilor din tari europene.
Invatamantul rural
In mediul rural locuieste 40% din populatia Romaniei, cu o
contributie la PIB de 10%. Dar din bugetul de stat, ruralul consuma pentru servicii sociale, ajutoare
garantate de tot felul, probabil 30-40%.
Cum disproportia este vadita, statul trebuie sa gaseasca si
aplice politici de schimbare a acestei situatii.
Cum potentialul agricol al Romaniei este imens, formarea
profesionala pentru productia si prelucrarea materiei prime agro-zootehnice
trebuie sa se realizeze tot in mediul rural.
De aici necesitatea gasirii acelor politici publice care sa
asigure forta de munca mediu si superior calificata, pentru a asigura
dezvoltarea comunelor mari pana la stadiul de orase, avand in vedere si o
posibila criza alimentara globala.
Dupa unele aprecieri, Romania are un potential urias, de a
asigura hrana a 80 de milioane de cetateni ai UE, oportunitate care trebuie
exploatata si avuta in vedere inca de acum.
Politizarea conducerilor de invatamant preuniversitar este maxima. Toti
directorii sunt numiti cu delegatie, nu mai exista directori cu functia ocupata
prin concurs. Consiliile de administratie ale scolilor sunt cenzurate de catre
Inspectorte si Primarii, altfel decat in prevederile Legii Educatiei Nationale
si fac ce decid acestea.
Exista zeci de mii de diplome de doctorat si milioane
de diplome universitare, despre care nimeni nu stie daca sunt sau nu obtinute
prin plagiate, situatie care-i dezavantajeaza pe cei care chiar au muncit
pentru diplomele obtinute.
Romania se plaseaza in ierarhii credibile internationale, PISA, TIMSS,
PIRLS, Shanghai, constant pe ultimele locuri, in
ultimii 20 de ani
4. Solutii
a. Revenirea la Legea Educatiei
Nationale, LEN, macelarita de actuala putere a PSD.
Modificarile
prin OUG-uri, fara dezbatere publica , fara o analiza a coerentei cu restul LEN
si a altor acte normative, a dus la o bulversare a sistemului educational.
LEN este in
proportie de 80% o lege buna, trebuie doar completata cu alte cateva prevederi,
expuse in continuare.
Revenirea se
face prin anularea tuturor OUG-uri emise de actuala putere in domeniul
educatiei.
b. Realizarea unui sistem national de
evaluare, standardizat, coerent si unitar la nivel de tara.
Obiectivul
este usor de realizat, cu ajutorul aplicatiilor informatice care au luat o
dezvoltare fara precedent.
Se realizeaza
mai intai bazine de itemi, pe discipline si nivel scolar, unice la nivel de
tara, prin contributia profesorilor (gen wikipedia), care castiga puncte
valabile la formarea profesionala, sub controlul unui coordonator national.
Testele tip
grila, predictive si sumative, (de inceput si sfarsit de an scolar), sunt
elaborate de aplicatie, personalizate, similare dar nu identice, pentru fiecare
elev in parte. Corectura se face tot informtic, iar notele se centralizeaza la
un centru national.
Din diferenta
intre media notelor de sfarsit si inceput de an scolar, rezulta progresul scolar al elevilor unui
profesor, unei clase, unei scoli.
Progresul
scolar ramane singurul standard dupa care se evalueaza si salarizeaza in
invatamantul preuniversitar.
c. Introducerea mai multor trasee
educationale, o noua arhitectura institutionala, pentru ca tineri sfatuiti de
psihologi si parinti sa aleaga pe cel care se potriveste propriei structuri intelectuale,
inclinatiilor si talentelor fiecaruia.
O posibila
lista de trasee educationale, gimnaziale si post gimnaziale
·
Separarea, incepand cu clasa a V-a, a
doua filiere educationale: filiera tehnologica si filiera teoretica, dupa
modelul german.
·
Educatia nonformala si informala,
prin ucenicie la locul de munca, finalizataa cu certificare in institutii de
stat
·
Formare profesionala de scurta si
medie durata, prin contract cu angajatorii, care asigura si instruirea practica
·
Formare profesionala de lunga durata,
(3 ani), prin contract cu angajatorii, asa cum e prevazut in lege
·
Formare profesionala generala, de 2
ani, fara contracte cu angajatorii, in functie de resursele umane si materiale
ale scolilor
·
Filiera profesionala in cadrul
liceului, de 4-5 ani, pentru meserii pretentioase, fara examen de bacalaureat
si acces la facultate si fara discipline teoretice, exceptie facand informatica
si comunicarea. Se termina cu examen de competente profesionale
·
Filiera tehnologica, finalizate cu
examen de bacalaureat si obligatia de a continua la universitati tehnice.
·
Filiera vocationala, cu acces doar la
facultati corespunzatoare profilului urmat in liceu, asa cum este in prezent
·
Filiera teoretica, asa cum este in
prezent, cu acces la facultati corespunzatoare profilului urmat in liceu.
Accesul
in liceu se face exclusiv pe baza examenului de admitere.
d. Realizarea unui nou Curriculum
National (CN)
Deja procesul
este extrem de intarziat, dupa 25 de ani scoala romaneasca functioneaza in
cadrele intepenite ale curriculumului anterior anului 1990, desi contextul
economic, social, politic s-a schimbat fundamental, piata muncii si provocarile
mondiale, precum globalizarea, inclusiv a pietii muncii, nu se regasesc in
scoala actuala.
Cei patru
piloni ai constructiei CN sunt: a invata sa stii, sa faci, sa fii, sa traim
impreuna, iar cele patru arii de cuprindere sunt: conceptual-teoretica,
aplicativa, interdisciplinara si generatoare de invatare continua.
Etapele elaborarii
unui CN ar putea fi urmatoarele:
·
Statul stabileste un Cadru de
Referinta Curriculara, un document de filosofie si orientare curriculara
·
Statul stabileste, prin dezbatere
publica, harta competentelor asteptate de la elevi, generale si specifice, pe discipline
si etape de scolarizare.
·
Statul stabileste planurile cadru de
invatamant, pentru traseele educationale mentionate, lasand angajatorilor
posibilitatea sa propuna discipline si module pe care le considera necesare.
Planurile cadru trebuie sa contina obligatoriu discipline agregat, de tipul
stiintele mediului, stiintele vietii, educatie pentru societate. Disciplinele
agregat contin module, unele obligatorii, altele la dispozitia scolii (CDS).
·
Statul elaboreaza caietul de sarcini
amanuntit pentru realizarea CN si scoate la concurs national curriculele pe
discipline si etape de scolarizare, concurs dotat cu premii substantiale si
jurizat de o comisie nationala de experti independenti politic.
Proiectarea unui curriculum pe
fiecare disciplina ar trebui sa cuprinda:
o Detalierea competentelor
(continuturi, abilitati, atitudini), pentru fiecare clasa (V-IX), in trei
variante: minim, mediu, aprofundare.
o Elaborarea programelor
analitice, de asemeni in variantele de la punctul 1.
o Elaborarea manualelor
pentru elevi (pentru prima clasa, a V-a), indrumatoarelor metodice pentru
profesori, a altor auxiliare didactice
o Elaborarea listelor de
itemi, minimale si maximale, in variantele de la punctul 1, in vederea
evaluarii.
o Realizarea unor aplicatii
informatice care sa genereze teste personalizate, prin care elevii sa-si poata
autoevalua nivelul de pregatire la un moment dat, iar profesorii sa le
foloseasca in evaluarea curenta si sumativa.
o
Precizarea
temelor, modulelor capitolelor ce ar trebui studiate in varianta de aprofundare
a curriculei.
o Indicatii metodologice
pentru curriculumul realizat in scoala (CDS)
(un
studiu mai amanuntit in anexa)
e. Salarizarea in functie de performanta
si rezultatele muncii
Fara pornirea
motoarelor motivarii salariale, orice reforma in educatie este supsa esecului.
Nimic nu este mai demotivant pentru profesori cand vad ca alti colegi au
acelasi salariu, fara sa depuna eforturile necesare. Salarizarea dupa progresul
scolar constituie esenta acestui tip de salarizare. Chiar daca va fi acceptata
mai greu la inceput, personalul din educatie se va obisnui cu acest mod de
salarizare, care le permite celor competenti sa castige mai bine.
Perfectionarea
si invatarea continua a profesorilor se va realiza de la sine, daca exista
motivatia unor castiguri mai bune.
f. In invatamantul superior evaluarea sa
se faca dupa numarul de absolventi care intra in piata muncii si media
nivelului de salarizare.
Rolul
ARACIS-ului trebuie preluat de o agentie de evaluare a calitatii externa,
deoarece stafful si expertii actualului ARACIS sunt in profund conflict de
interese. Agentia externa va prelua operatiunile de autorizare provizorie si
acreditare.
g. Este necesara o reevaluare a
diplomelor acordate din 1990 pana in prezent, cel putin a celor de doctor si
masterat. Operatia ar fi realizate tot de o agentie externa de
evaluare a calitatii proceselor educationale.
h. Finantarea urmeaza elevul sau
studentul, functie de calitate si nu de forma de proprietate a unitatii
respective, este necesara si posibila, cu noile sisteme credibile de evaluare a calitatii.
i. Descentralizarea si depolitizarea. Scolile
primesc dreptul sa-si defineasca propria identitate educationala, sa-si
angajeze managerii si profesorii, sa utilizeze fondurile de la finantarea per
capita si alte fonduri atrase, in conformitate cu interesele locale si
generale, ale elevilor, parintilor si ale comunitatii pe care scoala o
deserveste. Inspectoratele raman doar cu evaluarea si controlul, in coordonare
cu ARACIP. Deciziile importante le ia
Consiliul de Administratie (CA), inclusiv angajarea managerilor si
profesorilor, in care parintii reprezinta 1/3, profesorii 1/3 si Consiliul
Local 1/3.
j. Mediul atractiv de invatare. La
mare pret in tari avansate, la noi este complet ignorat. Este vorba de
activitati interesante si atractive, inclusiv extracurriculare, aplicatii
practice ale cunostintelor teoretice parcurse, indicarea modului si
imprejurarilor de viata in care vor fi folosite. Disciplinele agregat au si
rolul de a crea un sistem coerent de cunostinte si aptitudini, necesar in piata
muncii si solicitarilor angajatorilor.
k.
Scoala profesionala, formarea
profesionala
Este
necesara aplicarea Legii Educatiei Nationale, cu stimulente fiscale pentru
agentii economici care intra in parteneriatul prevazut de legislatia secundara
si burse consistente pentru elevii aflati in aceasta forma de scolarizare.
Instruirea
practica in cadrul agentilor economici atenueaza lipsa de experienta imputata
candidatilor la un job.
Termenele
pentru aducerea clasei a IX-a la gimnaziu si introducerea examenelor de
admitere la liceu, prevazute de Legea Educatiei Nationale trebuie devansate
pentru a intra in vigoare incepand cu anul scolar urmator.
Se poate
aplica cu mai multa eficienta colaborarea pentru cursuri de scurta sau medie
durata, la cererea si standardele teoretice si practice cerute de angajatori.
Transformarea
liceelor tehnice cu rezultate slabe la Bacalaureat in scoli profesionale, va
obliga managerii si corpul profesoral din aceste scoli sa se ocupe doar de
relatiile contractuale necesare scolilor si formarii profesionale.
Concluzii
Educatia si
formarea profesionala stau la baza unei piete a muncii autohtone de calitate,
element primordial in atragerea investitorilor romani si, mai ale, straini.
Fara o piata a muncii adecvata solicitarilor investitorilor, n-o sa avem o
economie competitiva si performanta, baza unui nivel de trai decent.
Solutiile de
mai sus sunt minimale, si alte solutii pot fi adaugate, daca sunt in spiritul
LEN si a interesului national, nu in interesul sindicatelor si al unor grupuri
restranse profesionale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu