Abandonul şcolar şi şomajul în rândul tinerilor reprezintă
dovada indubitabilă a eşecului şcolii româneşti de a face faţă noilor provocări
generate de globalizare şi crizele structurale ale lumii contemporane.
Când
tinerii şi părinţii lor au ajuns la concluzia că diplomele necoperite de
competenţe nu mai reprezintă o garanţie pentru intrarea în piaţa muncii au
reacţionat cât se poate de corect şi normal: ignoră şcoală ca sursă de
pregătire pentru inserţia profesională şi socială.
Acum
începem să plătim preţul greu al paradigmei Andronescu în educaţie: „noi ne
facem că vă pregătim, voi vă mulţumiţi cu diplomele primite”.
Din
păcate, în anul scurs de la venirea la putere a USL politica eductionala a fost
condusă din umbră de aceeaşi Ecaterina Andronescu, care are un ascendent
inexplicabil asupra lui Victor Ponta şi a miniştrilor educaţiei şi, în acest
context, educaţia a înregistrat un recul important.
Faptul că elevii au ajuns să fugă de şcoală, în măsură mai
mare decât ne prezintă statisticile oficiale, nu pare să dea frisoane
conducerii USL. Deşi, economia românească a următorilor ani va fi profund
grevată de această realitate.
Singură
notă bună rezultă din faptul că premierul Ponta n-a cedat solicitării insistente a Ecaterinei Andronescu ca Senatul
să abroge complet Legea Educaţiei Naţionale şi s-o înlocuiască cu „Codul
Educaţiei”, creaţia dânsei şi a sindicatelor.
Restauraţia în educaţie. Măcelărirea Legii Educaţiei Naţionale
Acesta
a fost principalul obiectiv al miniştrilor educaţiei, dacă n-au reuşit să-l
convingă pe Victor Ponta să abroge complet Legea Educaţiei Naţionale. Faptul că
orice articol modificat în Lege reverberează în sute de alte articole din Lege
şi legislaţia
secundară, nu pare să conteze în ochii uzurpatorilor.
Contează
restabilirea privilegiilor şi avantajelor universitarilor, singura ţinta a
Ecaterinei Andronescu.
Iată
principalii paşi înapoi
-
Desfiinţarea cotei de 20-30% din Curriculum aflată la dispoziţia şcolii (CDS)
-
Se elimină regimul incompatibilităţii între funcţiile de rector, parlamentar,
ministru;
-
Se elimină obligativitatea părăsirii funcţiilor de conducere şi a titularizării
la împlinirea vârstei de pensionare;
-
Se elimină obligativitatea „abilitării” pentru accesul la funcţia didactică de
profesor universitar şi/sau conducător de doctorate.
-
Toate institutele naţionale de cercetare-dezvoltare vor fi trecute în
coordonarea Ministerului Educaţiei, iar Autoritatea Naţională pentru Cercetare
Ştiinţifică a fost desfiinţată, a decis Guvernul prin
ordonanţa de urgenţă care stabileşte nouă structură guvernamentală.
Scandal pe clasă pregătitoare
Deşi
Ecaterina Andronescu o dorea la grădiniţă, raţiunea a învins de data aceasta şi
clasa pregătitoare a rămas la învăţământul primar. După discuţii infinite, după
derută în rândul părinţilor, după toate argumentele pro şi contra, unul dintre
puţinele cazuri în care a învins raţiunea.
Planul cadru pentru învăţământul primar
Primul
pas, timid, în direcţia modernizării curriculare, marea restanţă a învăţământului
românesc.
De
atâta descentralizare promovată în vorbe de actuala putere, planul cadru pentru
primar conţine „0-1” ore pentru curriculumul la decizia şcolii. Da, aceasta
este realitatea, nu este o greşeală. Interesele locale, regionale, ale
comunităţilor, ale părinţilor care şi plătesc prin taxe şi impozite educaţia,
se reduc la „0-1” ore.
Deşi
în proiectul supus dezbaterii publice exista o
disciplină agregat, „Educaţie pentru societate”, extrem de importantă pentru
realizarea unui sistem coerent de competenţe, ea a fost eliminată până la urmă,
probabil la cererea sindicatelor cu argumentul că nu are cine s-o predea. Cu
acest argument mai stăm 100 de ani în actuala paradigmă curriculară.
Prăpastia dintre şcoală şi piaţa
muncii
Cifrele
de şcolarizare aprobate de guvern păstrează erorile din anii trecuţi. 50%
dintre locuri sunt alocate filierei teoretice, 10% celei vocaţionale şi 40%
filierei tehnologice. Din păcate, şi aceste 40% se realizează doar în proporţie
de 25-30%, pentru ca abandonul şcolar aici se regăseşte în primul rând.
Comparând
cu piaţa muncii, în ofertele săptămânale ale ANOFM, găsim circa 75-80% din
joburi care se adresează meseriaşilor şi muncitorilor de medie sau înaltă
calificare, proveniţi din şcoli profesionale (inexistente), nu din filiere
teoretice sau vocaţionale. Aceasta este ilustrarea prăpastiei dintre piaţa
muncii şi formarea profesională. Piaţa muncii cere 80% muncitori şi meseriaşi,
şcoala oferă ZERO. Cu efect devastator asupra competitivităţii şi
atractivităţii economiei româneşti.
Şcoala
profesională repusă în drepturi de Legea Educaţiei Naţionale funcţionează
într-un cvasi anonimat, fără promovare agresivă din partea Ministerului
Educaţiei, fără avantaje acordate agenţilor economici care contribuie la
formarea forţei de muncă. Nu se anunţă cifra elevilor înscrişi, faptul că
beneficiază de bursă de şcolarizare, de posibilă angajare după terminarea
şcolii chiar la agenţii economici la care au făcut instruirea practică.
Bacalaureat 2013
Însoţit
ca de obicei de numeroase scandaluri, cel mai răsunător fiind cel de la Liceul
Bolintineanu din Bucureşti, unde a fost arestată chiar directoarea liceului şi
a fost destituit Inspectorul Coordonator al sectorului 5, implicat în scandal.
Şi cu intervenţia premierului Victor Ponta care a dat indicaţii procurorilor
cum să procedeze.
Deşi
procentul general a fost ceva mai bun, comparativ cu anul anterior, a ieşit la
iveală implicarea a numeroşi inspectori, inclusiv Inspectori Şcolari judeţeni, cadre didactice, directori. O parte sunt in ancheta, sau au fost trimiși deja in
judecată.
Noutatea
a venit din partea SRI, al cărui director a anunţat că a fost decizia să
personală de a supraveghea şi monitoriza derularea examenului de bacalaureat.
Rezultatele
arată 56 licee tehnice cu ZERO promovare la Bacalaureat şi alte zeci cu cifre
de promovare până în 10-15%. Adică societatea plăteşte salarii şi funcţionarea
pentru sute de unităţi şcolare liceale cu randament zero sau aproape de zero.
Probabil un record demn de Cartea Recordurilor.
Că
examenul n-a fost 100% corect stau mărturie cifrele de promovare de la judeţul
Gorj, situaţie care n-a fost elucidată post-factum de minister nici până în prezent, deşi avea dreptul legal să verifice
tezele din centrele de evaluare.
Iată
o parte din rezultatele acestui judeţ, probabil nesingulare la nivel de ţară.
La
filiera teoretică s-a clasat pe primul loc pe ţara, cu un procent de invidiat,
93,82%. Adică aproape toţi elevii au ştiut să rezolve subiectele grele şi
pretenţioase date la această filieră. Chiar şi cei de la Colegiul Naţional
Motru, 94,15% şi cei de la Târgu Cărbuneşti, 91,84%. Rezultate miraculoase
pentru oraşele de provincie, să recunoaştem!
La
Liceul tehnologic din Bustuchin (cum, n-aţi auzit de campioni?) s-a înregistrat
un procent de promovare de 85,33%, la Liceul Tehnologic Roşia de Amaradia
promovarea a fost de 78,13%, puţin mai mult comparativ cu Liceul Tehnologic din
Baia de Fier, 74,77%, la Liceul cu program sportiv din Tg. Jiu s-a înregistrat
o promovare de 82,65%.
Cine spunea că sportivii, ocupaţi fiind cu antrenamante şi concursuri, nu prea
au timp să înveţe carte?
A
reacţionat în vreun fel Ministerul Educaţiei? Nu, s-a făcut complice la frauda
de la Gorj, că doar n-a tunat şi adunat cei mai buni elevi şi cei mai buni
profesori în acest judeţ, în timp ce în Bucureşti au fost licee cu zero
promovare la bacalaureat.
Cererea
de acces la tezele bacalaureatului de la Gorj ne-a fost refuzată de Inspectorul
General de la acest judeţ care a şi declarat public că „hoţul neprins e
negustor cinstit”. În Republica România!
Admiterea la liceu şi abandonul şcolar
Rezultatele
mirobolante la admiterea la liceu, în oglindă cu rezultatele la evaluarea
internaţională PISA demonstrează ce talent avem să ne furăm singuri căciula, să
ne amăgim că suntem cei mai tari la note, dar în fond totul e putred, minciuna,
mistificare şi ipocrizie.
Că
mistificarea evaluării a atins cote maxime stau mărturie mediile de la ierarhia
pentru intrarea de la liceu, în Bucureşti, cu 11.300 de subiecţi:
Medii
9-10: 38%; 8-10: 61%: 7-10, 77%. Adică suntem o naţie de genii!
În
oglindă, testele PISA ne arată cu totul altceva. România, locul 45 din 65 la
matematică (din totalul elevilor români testaţi la matematică, 40,8% au obţinut
rezultate slabe şi doar 3,2% rezultate de top), la lectură ocupă locul 50 din
65, iar la ştiinţe locul 49 din 65. Cine minte?
Alături de neactualizarea curriculară la noile realităţi
economice, sociale, la noile provocări generate de globalizare şi crize,
absenţa unui sistem standardizat, unitar la nivel de ţară, credibil, care să
stea la baza salarizării şi evoluţiei în carieră şi funcţii de conducere,
reprezintă explicaţia simplă a eşecului sistemului educaţional românesc.
În
ciuda rezultatelor mirobolante, 30% dintre elevii clasei a VIII-a au ales să nu
meargă la liceu. Pentru că nu mai au siguranţa că diplomele obţinute,
neacoperite de competenţele cerute în piaţa muncii, le-ar mai asigura un loc de
muncă în companii private, interne sau europene.
Adăugându-i
şi pe cei din anii anteriori, avem sute de mii de tineri, în special în rural,
rămaşi cu 8 clase, fără meserie, practicând agricultură de subzistenţă alături
de părinţii lor.
Acesta
este marele pericol şi consecinţa nefastă a 24 de ani de învăţământ nereformat, marca Ecaterina Andronescu. Tinerii fug de şcoală, nu consideră
că le oferă un sprijin în viaţă.
Fără
măsuri drastice şi rapide de schimbare structurală şi arhitecturală a
educaţiei, acest trend se va accentua în anii ce vin.
În
acceasi notă să menţionăm că nu toţi elevii care aveau dreptul să dea
bacalaureatul s-au prezentat la examen, iar universităţile, în special cele
private, sunt în cădere liberă din lipsă de „clienţi” care să mai arunce banii
pe diplome inutile, simple petice de hârtie.
Piaţa
muncii funcţionează ca un reglator de ultimă instanţă, „realizează” politici
educaţionale în locul statului! Prea târziu, însă!
Ajutoare sociale pentru elevii săraci
Reprezintă
un vis frumos, statul n-a avut bani să achite toate cheltuielile legate de
naveta elevilor, sunt şcoli care s-au închis cu doau săptămâni mai devreme, în
decembrie, din cauza frigului. Şi atunci, de unde bani să se asigure
deplasarea şi cheltuielile de cazare şi masa la oraş pentru sute de mii de
elevi din rural? Ajutoarele sociale acordate la cel mult câteva mii de elevi nu
acoperă nici pe departe necesarul de finanţare. Bani nu există nici pentru
şcolile de la oraş, pentru că sunt cheltuiţi aiurea pentru licee tehnice cu
ZERO promovare la bacalaureat şi pentru că directorii ascund prin cataloage
zeci de mii de elevi care au părăsit de mult şcoala, dar pentru care încasează
finanţarea per capita.
Şi nimeni nu controlează şi nu-şi pune problema
eficienţei cheltuirii banilor. Nici măcar o Comisie parlamentară de anchetă,
ocupate de cu totul alte subiecte.
Ultima OUG de modificare a Legii Educaţiei Naţionale
reprezintă bomboana pe coliva învăţământului românesc
- Rămânerea clasei a IX-a la liceu, fără niciun argument logic,
reprezintă marea eroare a acestei OUG, dată fără consultare publică, în Ajun de
Crăciun.
Singura
argumentare în favoarea acestei măsuri vine de la Ecaterina Andronescu, care
spune că elevii trebuie „extraşi” din mediul rural, unde nu au nicio şansă să
înveţe.
Argument
preluat de la Ceauşescu, dar atunci era vorba de industrializarea României, de
construcţia oraşelor medievale, de faptul că în 1945 Romania avea 75% din
locuitori în mediul rural.
Cu
totul altfel stau lucrurile în 2013, când locuri de muncă nu se mai găsesc la
oraş, iar marea provocare căreia trebuie să-i facă faţă România următorilor ani
este dezvoltarea explozivă a agriculturii şi a mediului rural.
În
mediul rural locuiesc 40% dintre români, dar contribuie la PIB cu doar 10%.
Mulţi tineri au înţeles oportunităţile agriculturii şi se mută de la oraş la
sate şi comune, doar Ecaterina Andronescu vrea să „extragă” tinerii din rural
să-i aducă la oraş.
Mai
bine ar milita pentru o şcoală puternică în comunele mari, pentru programul de
campusuri şcolare rurale, început şi abandonat, în bună tradiţie românească.
Acest program de campusuri şcolare, cu fonduri europene, mult extins şi
refundamentat, este soluţia actuală la învăţământul rural, alături de
consolidarea şcolilor din comunele mari care să asigura învăţământul
obligatoriu până la clasa a IX-a inclusiv, adică până la 16 ani.
Şcoală
bună trebuie să se mute la sate, în comune potente financiar, nu tinerii aduşi
la oraş, că nu au ce face aici. Şi nici nu pot învăţa meserii specifice
agiculturii (tractorist, zootehnist, etc), la oraş.
În
felul acesta s-ar reduce şi abandonul şcolar, şi s-ar pregăti forţa de muncă
existentă în rural pentru o agricultură modernă, tehnologizată, cu fabrici de
prelucrare a materiei prime, astfel că România să devină grădina eco a Europei.
- Notele din liceu nu vor putea fi folosite la admiterea în
universitate. Un
lucru bun, care recunoaşte că nu poţi avea încredere în sistemul de evaluare
din preuniversitar, dar care nu-i vor împiedica pe cei din universitar să-i
admită în facultăţi pe toţi cei care le vor bate la uşă. Altfel, rămân fără salarii.
-
Se amână până în 2019 examenele de absolvire cu caracter transdisciplinar
O
eroare, transdisciplinaritatea este o dimensiune importantă a educaţiei
moderne, şi era prevăzută în Legea Educaţiei Naţionale din 2011. Ce a
împiedicat ministerul să ia toate măsurile necesare să fie aplicată în 2016?
Incompetenţa!
- Se extinde de la 3 la 6 ani dreptul cadrelor didactice
netitulare calificate de a se titulariza în învăţământul preuniversitar, pe
baza rezultatelor obţinute la concursul de titularizare.
Şi
cine poate garanta că după şase ani cadrele didactice sunt la fel de bine
pregătite? Nimeni. O altă eroare grosolană.
- Revenirea
începerii şcolii profesionale la 14 ani, după clasa a VIII-a. O eroare,
elevii sunt prea mici să înveţe o meserie grea, contructor sau mecanic, nu au
resurse fizice şi psihice necesare, acum că tehnologiile au explodat în
complexitate. Acesta este şi motivul pentru care Şcoala de Arte şi Meserii s-a
dovedit un eșec. Se revine la acelaşi model?
- Se
admite intrarea absolvenţilor de şcoala profesională direct în clasa a XI-a.
Asta
înseamnă că vor parcurge în cei 2-3 ani de şcoală profesională şi curricula
teoretică aferentă claselor a IX-a şi a X-a. Adică, iarăşi încărcăm elevii cu
triple sarcini de învăţare: curricula teoretică generală, curricula teoretică
tehnică, şi instruirea
practică. Cum nu există timp şi resurse fizice şi psihice, probabil prima
sacrificată va fi instruirea practică. Cum este şi acum.
Vor
ieşi iarăşi meseriaşi fără să ştie meserie, aşa cum se întâmplă acum la filiera
liceală tehnologică! Şi asta doar din dorinţa de a mări numărul clienţilor
fabricilor de diplome universitare. Soluţia, pentru acei elevi care într-adevăr
au reuşit să înveţe, în particular, curricula teoretică generală, o reprezintă
examenele de intrare în clasa XI-a.
- Reducerea
costului navetei la 50% şi extinderea ei şi pentru orăşeni. Nu rezolvă nici
pe departe problemele de fond, costurile deplasării elevilor de la sate la oraş
nu se reduc la navetă, ar trebui asigurată cazarea şi masa, pentru cei aflaţi
la zeci de km distanţă. Ori aşa ceva statul nu este în stare să asigure pentru
sute de mii de elevi. Mai presus de orice, contează faptul că familiile şi-au
pierdut încrederea că şcoala îi mai poate ajuta pe elevi să intre în piaţa
muncii.
Învăţământul superior
Este
domeniul cel mai afectat de restauraţia în educaţie, pentru că Legea Educaţiei
Naţionale conţinea prevederi dure privind responsabilitatea publică şi
sancţiuni pentru nerespectarea ei, măsuri antinepotism, antiplagiat, de plecare
obligatorie la pensie, odată cu împlinirea vârstei de pensionare. A fost
realizată clasificarea universităţilor şi ierarhizarea programelor de studii cu
experţi străini şi agenţie străină de evaluare a calităţii în educaţie, un
sistem de alocare a resurselor bugetare funcţie de calitate, toate anulate în
prezent.
Revenirea
la vechea paradigma de funcţionare a dus şi la prăbuşirea numărului de
candidaţi la diplome universitare devenite simple petice de hârtie în piaţa
muncii. Mulţi studenţi buni şi foarte buni aleg să invate la universităţi
străine, alţii îşi caută calificări în afara universităţilor, în şcoli
postliceale sau direct în piaţa muncii.
Ultima
OUG, dată în chip de cadou de Crăciun, aduce şi aici modificări substanţiale.
- Se modifică modalitatea de finanţare a universităţilor - se
revine la indicatori de calitate. Indicatorii aceştia de calitate
înlocuiesc clasificarea universităţilor, avantajând acele universităţi şi
facultăţi care au sprijin politic, ai căror conducători sprijină la rândul lor
puterea politică actuală. Aparţin clientelei partidelor aflate la putere, ştim
cum funcţionează realitatea USL.
- Se abrogă articolul din LEN care permite tăierea finanţării
din surse publice a universităţilor care încalcă răspunderea publică. Adică, statul dă bani tuturor, indiferent
de prestaţie, de eficienţă şi de activitate în folosul comunităţii. Eventul pe
criterii de clientelism politic.
- Consiliul Naţional al Rectorilor a devenit prin lege partener
de dialog social al ministerului. Orice ministru este obligat să consulte
consiliul înainte de a elabora un act normativ.
Dacă
îi va consulta aşa cum a consultat societatea la ultima OUG, în pofida Legii
transparenţei decizionale, ne-am lămurit. Comportamentul guvernului, când vine
vorba de consultarea factorilor interesaţi, ante-factum, în cazul emiterii
actelor normative, denotă dispreţ suveran, indiferenţă faţă de părerea
partenerilor sociali, aprecierea că doar guvernul, miniştri şi specialiştii
proprii se pricep, restul sunt nişte ageamii şi ignoranţi care trebuie uitaţi.
Concluzii
Anul
2013 ne-a adus în educaţie o realitatea crudă şi cruntă.
- Tinerii
fug de şcoală care nu le oferă competenţele cerute pe piaţa muncii;
- Formarea
profesională care ar aduce în piaţa muncii meseriaşii de care aceasta are
nevoie nu este promovată şi ajutată prin măsuri de cointeresare a mediului de
afaceri participant;
- Se
menţine politizarea şi centralizarea dăunătoare dezvoltării sistemului în
conformitate cu interesele comunităţilor;
- Nu
s-a făcut aproape niciun pas înainte în construcţia unui nou curriculum;
- Nu
se concepe un sistem standardizat, unitar la nivel de ţară, credibil, de
evaluare a performanţei şi rezultatelor muncii, care să stea la baza
salarizării, a evoluţiei în carieră şi accederii în funcţii de conducere;
- Învăţământul
superior a revenit în subordinea baronilor universitari, au fost anihilate
prevederile din Legea Educaţiei privitoare la nepotism, plagiat, răspunderea
publică a universităţilor, pensionarea obligatorie
la împlinirea vârstei de
pensionare, incompatibilităţile între funcţii politice şi funcţii de conducere
ale universităţilor.
Educaţia şi formarea profesională stau la baza unei pieţe a
muncii competitive şi atractive, care stă, la rândul ei, la baza dezvoltării
economiei unei ţări.
Privite sub acest unghi, educaţia şi formarea profesională
sunt elemente de securitate naţională şi trebuie tratate ca atare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu